PUNCA KEBAS DAN SAKIT SENDI JARI

Kerja taip menaip sepanjang hari  pon boleh bawa kesan pada saraf jari dan lengan.  Ini pengalaman saya sendiri. Rasa lenguh jari-jari dan kebas dari hujung jari sampai siku.

Ingat dulu masa bertugas di JPNT setiap hujung tahun mulai peperiksaan UPSR hingga STPM -  Oktober hingga penghujung Mac, jari jemari tak pernah rehat untuk key in data dan buat bayaran untuk petugas/pengawas peperiksaan tersebut.

Boleh dikatakan overtime setiap hari dan hujung minggu.

Kesannya, jari-jari rasa cepat letih, kebas-kebas dan nyeri.

Dulu jari-jari ini kuat urut badan Mak, sekarang cepat terasa penat. Tak sampai 10 minit dah tak kuat nak uli badan Mak.

Nak pulihkan balik , atau kurangkan rasa lenguh-lenguh dan kebas ini, saya konsisten kan diri saya ambik OmegaGuard dan Ostematrix.
Di samping Gla complex dan B Complex untuk saraf.

Kalau tak ambik vitamin ini tak tahu nak bayangkan macam mana rasa sakit sepanjang masa. Ikhtiar itu perlu. Memaksa diri untuk makan supplement dan korbankan duit pon perlu untuk kesihatan diri.

Sebab bila kesihatan merosot, kesannya sangat besar pada kerjaya dan keluarga.

Saya pasti ramai yang alami masalah sama macam saya. Boleh share pengalaman kawan-kawan dengan saya?.

#20StepIncome4Angka
#GelombangShaklee

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA TAPAK KAKI SAKIT BILA PIJAK LANTAI DI WAKTU PAGI

8 JENIS MAKANAN BANTU ATASI SAKIT SENDI LUTUT

HEALING CRISIS