KENAPA PERLU DETOX?

Akak dah janji nak cerita pasal DETOX hari inikan?  Jadi, harap luangkan sedikit masa untuk baca info yang boleh dikatakan sangat penting untuk langkah penjagaan kesihatan tubuh kita.

Tanda soal kat sini kenapa mesti kita nak detox. Bukan ke badan kita ada organ detox semulajadi?

Ya, memang badan kita ada organ detox sendiri iaitu hati, ginjal dan usus yang bantu membuang toksin , bahan kimia dan bahan beracun dalam tubuh kita, tapi sistem detox yang dikurniakan percuma kepada kita ini, juga mengalami kemerosotan dari hari ke hari kerana faktor pemakanan kita dan persekitaran yang tidak sihat.

Ada 3 jenis detox yang wajib kita detox. Terpaksa guna perkataan "wajib" kerana ia punca kepada penyakit.

1. Detox Hati

Hati adalah organ terbesar yang sangat penting untuk menapis bahan-bahan toksin dan kotoran-kotoran untuk dibuang dari tubuh kita. Hati juga berfungsi menghasilkan cecair hempedu untuk menghadam lemak, memproses hormon, menyimpan lebihan gula, vitamin dan mineral termasuk zat besi.

Bayangkan hati kita berlemak, macam hati ayam, macam mana hati kita nak bekerja? Fungsi hati akan terjejas, bahan toksin tidak dapat ditapis dengan baik. Sebab itu badan jadi lemah bila toksin terkumpul dlm badan.


2. Detox Darah

Buah pinggang adalah organ yang paling penting untuk mencuci darah dari bahan toksin. Bila buah pinggang rosak, ia dah tak mampu untuk menapis darah atau menjalankan fungsinya dengan baik.

Darah yang penuh toksin akan menyebabkan nutrien dalam darah tidak dapat disalurkan ke seluruh badan dengan baik.

Toksin ini akan menyerang sel darah dan akan menyebabkan sel kita semakin lemah kerana  sel kekurangan tenaga. Lama-lama ia akan merosakkan badan kita.


3. Detox Usus

Usus kita bertanggungjawab mengeluarkan bahan buangan, toksin-toksin yang terkumpul dalam usus. Jika bahan buangan ini tidak dibuang dari tubuh kita, akhirnya tubuh kita akan mengeluarkan toksin sendiri.

Ianya akan menyebabkan saluran darah yang  melapisi dinding usus menyerap toksin-toksin ini ke dalam aliran darah dan akhirnya mencemarkan semua organ badan.
Walau kita sudah hari-hari membuang , tetapi masih ada lagi bahan buangan itu terlekat di atas dinding usus yang kemudiannya menjadi plag. Plag inilah yang menyekat proses pembuangan yang betul dan menghalang penyerapan khasiat yang sepatutnya.

Ia juga menjadi tempat pembiakan parasit yang boleh mencemarkan darah dan limpa serta meracuni sistem keseluruhan.


Macam mana kita nak tahu badan kita perlu detox?

Okey hari ini, cuba kita check diri kita adakah kita perlu detox? Jika salah satu list di bawah ada pada diri kita, itu tanda badan kita bertoksik. Maknanya badan kita perlu DETOX.

Jom baca dan listkan.

Adakah anda :

1. Kerap tidak membuang air besar lebih dari sehari?

2. Minum kurang dari 3 gelas air kosong.

3. Sering mengalami perut kembung, perut tidak selesa dalam keadaan biasa atau selepas makan.

4. Sering ada lingkaran hitam di bawah mata

5. Badan berbau jika tidak menggunakan deadorant atau pewangi

6. Berat badan berlebihan

7. Merokok atau sering bersama dengan orang yang merokok

8. Mulut / Nafas berbau

9. Letih berterusan, rasa lembap dan lesu

10. Mudah terkena SELSEMA

11. Menghadapi masalah ALERGIK

12. Sukar untuk FOKUS

13. Makan daging lebih dari 2 kali sehari

14. Pengambilan sayuran kurang dari 1/2 cawan sehari

15. Mengalami ekzema, jerawat atau Psoriasis ( sejenis penyakit kulit dan bersisik)


Perlu diingat walau kita tidak metrokok, kita makan makanan sihat, tapi sebenarnya TOKSIN boleh datang dari pelbagai sumber sama ada dari ;
  • air yang disalurkan dari rumah kita,
  • udara persekitaran tercemar
  • asap kilang
  • asap kenderaan
  • makanan yang kita makan yang mengandungi perasa, pewarna, penahan (ubat pengawet @ tahan lama)
  • gaya hidup yang stress
  • kerja shift yang tidak menentu, mengganggu kualiti tidur kita

Bagaimana ingin detox?

Untuk memudahkan kita untuk melakukan detox, Shaklee telah mengambil satu inisiatif yang sangat baik untuk kesihatan dalaman badan kita. Shaklee telah menyediakan satu set detox yang istimewanya dibekalkan bersama MEALPLAN selama 7 hari.


SET DETOX

Set Detox Shaklee terdiri daripada :

Alfalfa Complex
Herblax
Peppermint Ginger Plus
Dtx Complex
Vivix



1. Alfafa Complex 

Mencuci darah, usus dan hati. Alfafa ini sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan tubuh badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.

Daun Alfalfa tinggi nutrien kerana akarnya yang panjang dan dalam, dapat menyerap pelbagai mineral dan sangat bermanfaat untuk tubuh kita.






2. Herblax

Mencuci perut dan usus- membersihkan najis yang tersekat dan merangsang usus untuk mempercepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersimpan lama atau tersekat. Sangat disyorkan kepada mereka yang mudah sembelit.

Herblax mengandungi daun senna yang berfungsi untuk melancarkan sistem pencernaan dan meningkatkan kesihatan usus.








3. Peppermint Ginger Plus 

Rumusan empat jenis herba. Selain jintan manis dan jintan hitam, ia juga mengandungi pudina dan halia - herba tradisional telah lama digunakan sejak berkurun lamanya untuk membuang angin dan melegakan perut kembung.

Bahan-bahan ini membantu mengurangkan angin dalam usus dan perut.  Bagi mereka yang sering loya dan mual sangat direkomenkan ambil Peppermint Ginger Plus ini.



4. DTX Complex 

Tahukah anda bahawa hati merupakan PEMBERSIH RACUN dalam tubuh kita. Kerana itu ia perlu diservis setiap hari untuk membuang toksik dan racun dari badan kita. DTX complex bertindak sebagai detoksifikasi untuk menyahtoksik bahan beracun dari hati seperti dadah dan bahan bernitrogen bagi memastikan seluruh organ berfungsi secara normal. Apabila fungsi hati terganggu, timbunan toksik dalam badan akan menyerang organ yang lain.

DTX Shaklee mengandungi milk thistle. Milk thistle ini memang sejak turun temurun digunakan secara semulajadi untuk detox hati dan terkenal sebagai TONIK HATI.  DTX membantu menyingkirkan toksin dari harti dengan lebih efisyen dan merangsang pertumbuhan semula hati yang rosak.

DTX juga mengandungi ekstrak cendawan Reishi, schizadra, ekstrak dandelion, kunyit dan articok. DTX kaya antioksida dapat melindungui hati daripada toksin, merawat masalah hati, mengurangkan kadar kerosakan hati, membantu mencegah dan merawat batu karang, masalah kulit psoriasis dan eczema.

Selain itu DTX juga sangat membantu ketika berlaku kebengkakkan hati (hepatitis) dan jaundis. Membantu penghadaman dengan merangsang pengaliran hempedu untuk menghadam lemak, memproses hormon, menyimpan lebihan gula, vitamin dan mineral termasuk zat besi.  Dan banyak lagi kebaikan DTX Complex untuk kesihatan kita.





5. Vivix

Vivix Shaklee adalah minuman kesihatan yang kaya dengan antioksidan yang dihasilkan daripada ekstrak Anggur Muscadine yang kaya dengan resveratrol dan polifenol bersama beberapa ramuan lain seperti ekstrak Polygonum Cuspidatum,  ekstrak Elderberry dan ekstrak Purple Carrot yang sangat tinggi antioksida. 

Ia merupakan supplement anti penuaan tahap sellular yang terbaik di dunia. Vivix Shaklee tujuan 'pembersihan' organ, darah dan sel-sel badan. Ia bukan sahaja semata-mata untuk membuang toksin, malah Vivix Shaklee membantu memperbaiki sellular DNA kita, melambatkan penuaan tahap sellular, menggalakkan pembentukan mitochondria ( pusat yang menghasilkan tenaga untuk sel) serta melambatkan pembentukan protein AGE yang boleh menyebabkan kerosakan dan mengganggu keutuhan sel sedia ada.






Untuk dapatkan set detox ini dengan 7 hari Mealplan, boleh hubungi saya, dengan tawaran May 2017 yang pastinya rugi jika anda tidak grab!




Contact saya : Maizon Dalim / 019-963-4997
Pengedar Sah Shaklee : ID 1187755




Comments

Popular posts from this blog

KENAPA TAPAK KAKI SAKIT BILA PIJAK LANTAI DI WAKTU PAGI

8 JENIS MAKANAN BANTU ATASI SAKIT SENDI LUTUT

HEALING CRISIS